خبر فوری

۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 1002852

عضوهیئت علمی آزمایشگاه مرجع کشوری انستیتو پاستورایران گفت:شبکه آزمایشگاهی تب دنگی باهمکاری آزمایشگاه مرجع آربوویروس‌ها و تب‌های خونریزی‌دهنده ویروسی انستیتو پاستور ایران و وزارت بهداشت در چندین استان راه‌اندازی شده و خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌دهد.

ارائه خدمات آزمایشگاهی برای تشخیص تب دنگی

مصطفی صالحی‌وزیری افزود: تشخیص قطعی بیماری تب دنگی تنها با انجام تست‌های آزمایشگاهی امکان‌پذیر بوده و تست‌های آزمایشگاهی برای شناسایی عفونت ویروس دنگی به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم، تقسیم می شوند.

وی توضیح داد: تست‌های مستقیم ژنوم و آنتی‌ژن ویروس(معمولاً پروتئین NS۱) را مورد هدف قرار می‌دهند و بهترین زمان برای استفاده از آن‌ها هفته اول بیماری است که ویروس در خون حضور دارد.

عضو هیات علمی آزمایشگاه مرجع کشوری انستیتو پاستور ایران، گفت: نتیجه مثبت شناسایی آنتی‌ژن ویروس تاییدکننده عفونت قطعی دنگ است. در مقابل تست‌های غیر مستقیم آنتی‌بادی‌های ضد ویروس را مورد هدف قرار می‌دهند و با توجه به تشابه آنتی‌ژنی بین فلاوی ویروس‌ها، شناسایی آنتی‌بادی ضد ویروس در یک نمونه به‌طور قطع بیانگر عفونت ویروس دنگی نیست.

صالحی وزیری، درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری ادامه داد: هم‌اکنون بهترین و موثرترین راه پیشگیری، جلوگیری از تکثیر پشه‌های ناقل بهسازی محیط به منظور کاهش مکان های پرورش پشه آئدس است.

وی تصریح کرد: تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب جمله ظروف زیر گلدان و ظروف آب حیوانات و پرندگان، قرار دادن درب بر روی محفظه‌های حاوی آب، بهسازی محیط و جلوگیری از تجمع زباله‌ها و ضایعات جامد، نگهداری نکردن لاستیک‌های مستعمل در مجاورت منزل و محل کار از جمله اقدامات موثر در پیشگیری انتشاز پشه ناقل است.

صالحی وزیری، پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب، در زمان سفر به مناطق همه‌گیری بیماری، استفاده از کرم یا مواد دافع حشرات حاوی مواد موثر بر نواحی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شوند، استفاده از پشه‌بند در صورت استراحت در فضای باز در روز، نصب توری روی درب و پنجره‌های منزل و محل کار را از اقدامات موثر در کاهش گزش پشه برشمرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.